Kosmopolitanisme Melayu dalam karya P Ramlee
Apabila tokoh yang bernama P Ramlee ini menjadi tajuk perbualan,
tidak kiralah sama ada di kalangan tua atau muda, miskin atau kaya,
seringkali wujud sepersetujuan antara semua bahawa beliau merupakan
seniman negara yang tiada tolok bandingannya – mungkin kerana mutu
karyanya yang terlalu agung hingga tidak tergapai oleh pengkarya
kontemporari atau kerana kerendahan mutu karya zaman kini sehingga gagal
menyaingi hasil karya P Ramlee yang tetap menarik dan memukau sehingga
ke hari ini.
Sememangnya, P Ramlee adalah lagenda yang harus dihargai. Namun
beliau bukan mitos suci yang harus dipuja dengan buta. Seharusnya wujud
sisi kritis untuk membahaskan P Ramlee dan karyanya dengan lebih adil –
adil untuk masa kini, masa silam dan juga masa hadapan.
Maka pada malam ini, kita tidak mahu hanya bersentimental dengan P
Ramlee. Sebaliknya kita mahu mengupas dan membedah karya Seniman Agung
ini dari sudut intelektual, dengan tumpuan kepada soal identiti Melayu.
Pada saya, watak Melayu di tangan P Ramlee adalah amat menarik. Ia
tidak pernah apologetik atau taksub kepada kerangka kebudayaan yang
jumud sebaliknya merangkumi kebudayaan dunia yang lebih besar – daripada
telatah Labu dan Labi dalam kelab malam kepada bandar Isketambola yang
penuh dengan “saudagar-saudagar, hartawan-hartawan, bangsawan-bangsawan, dermawan-dermawan, yang makan di pinggan, minum di cawan.”
Melayu P Ramlee juga sentiasa berjiwa besar. Dalam Tiga Abdul,
walaupun ditindas oleh abang-abangnya Abdul Wahab dan Abdul Wahib serta
bapa mertua yang keji, Ismet Ulam Raja, Abdul Wahub iaitu watak yang
dimain oleh P Ramlee, tidak membalas jahat dengan jahat. Sebaliknya
Abdul Wahub sentiasa bersenang hati dalam mengatasi segala cabaran yang
ditimpa ke atasnya.
Dalam Nujum Pak Belalang pula, kita dapat melihat bagaimana P
Ramlee dengan cara sinis mengkritik pelbagi amalan tradisional Melayu
seperti kebergantungan kepada bomoh dan ketaatan babi buta kepada
istana. Pun begitu, walaupun Si Nujum berjaya menemberang sultan dan
mempermainkan istana, ia tetap setia mempertahankan kedaulatan negara,
malah pada akhirnya menjadi orang kanan sultan.
Apakah watak-watak ini mencerminkan susuk P Ramlee sendiri? P Ramlee
yang berketurunan Acheh, lahir dan membesar di Pulau Pinang, kemudian
bekerja dengan tauke besar filem Singapura, Shaw Brothers, untuk
menghasilkan filem-filem Melayu yang pertama. Ironinya, perwatakan
Melayu yang dihasilkan P Ramlee terbit melalui industri filem
multi-etnik yang kuat dipengaruhi penerbit Cina, pengarah India serta
menjiwai jalan cerita Hollywood, India serta koleksi kisah-kisah
fantasi Arabian Nights.
Dan saya rasa penggemblengan pengaruh luar dengan budaya tempatan
inilah yang dapat menzahirkan jambatan antara alam fantasi yang direka
dengan realiti masyarakat tempatan. Apabila dilihat Ali Baba Bujang
Lapok yang makan belacan Pulau Pinang, secara langsung watak fantasi itu
menjadi relevan dan tidak asing kepada kita.
P Ramlee juga mengungkapkan realiti sosial zamannya dengan teliti,
khususnya melalui filem-filem yang dihasilkan semasa era Jalan Ampas (di
mana terletaknya studio filem Melayu di Singapura) seperti filem-filem Bujang Lapok, Ibu Mertuaku dan
lain-lain lagi. Antara contoh permasalahan sosial yang sering
diketengahkan adalah seperti keperitan mencari kerja, hubungan antara
keluarga, gejala samseng dan juga penularan masalah buta huruf di
kalangan orang dewasa. Malah P Ramlee dengan halus memperlihatkan betapa
pentingnya ilmu membaca dan menulis sehingga untuk belajar silat pun,
Pendekar Mustar mengarahkan anak muridnya harus ke sekolah dahulu.
Barangkali citra Melayu yang kosmopolitan dalam filem beliau ini
dihasilkan, secara sedar mahupun tidak, berdasarkan pengalaman hidup
beliau sendiri semasa membesar di Pulau Pinang. Sesungguhnya Pulau
Pinang pada ketika itu merupakan kota kosmopolitan yang menghimpunkan
segala macam budaya.
Justeru, saya rasa bukan satu kebetulan mengapa pulau mutiara ini
melahirkan ramai seniman dan budayawan besar. Selain P Ramlee, kita juga
mempunyai Syed Sheikh al-Hadi (tokoh pencerahan & pencetakan),
Datuk Ahmad Nawab (penggubah lagu), Nordin Ahmad (Hero filem klasik
Melayu), Datuk Nordin Hassan dan Prof Muhammad Haji Salleh (Sasterawan
Negara).
Saya bukan orangnya untuk membicarakan P Ramlee dengan lebih
mendalam, tetapi saya yakin, sebagaimana saya, ramai antara kita di sini
telah membesar bersama-sama karya beliau. Saya berharap forum pada
malam ini yang membariskan ilmuan, seniman dan budayawan yang akrab
dengan karya P Ramlee dapat memberi manfaat kepada semua dan membantu
kita melihat dimensi Melayu yang lain.
Tulisan ini ialah ucapan penulis pada pembukaan Forum
Nusantara 7 di Dewan Pembangunan Siswa 2, Kompleks Cahaya, Universiti
Sains Malaysia, 11 Disember 2012.
http://bm.harakahdaily.net/index.php/columnist/seni-budaya/15230-kosmopolitanisme-melayu-dalam-karya-p-ramlee
|
Search Everything
Wednesday, 6 February 2013
Kosmopolitanisme Melayu Dalam Karya P Ramlee
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment