Anwar Ridhwan 8:50PM Okt 25, 2011- Ruangan Kolum Malaysiakini
Sungguhpun emosi tidak dapat dipisahkan daripada fitrah kehidupan manusia, tetapi dalam pembentukan masyarakat bertamadun, akal dan fakta harus diletakkan lebih tinggi daripada emosi.
Dalam sesebuah masyarakat yang sedang membentuk serta memperkukuhkan tamadunnya, seperti Malaysia, sesuatu isu turut ditanggapi oleh sesetengah pihak dengan akal dan fakta yang berasas kerangka perlembagaan atau akta berkaitan, kerana inilah kaedah yang lama kelamaan akan memperkasa tamadun.
Akan tetapi sesetengah pihak akan menanggapi isu yang sama berasaskan emosi semata-mata, kerana emosi boleh menjadi ‘bahan bakar' bagi sesuatu tujuan tertentu, umpamanya untuk mengampu, untuk mendapat perhatian, atau untuk mendapat publisiti segera, bukan tujuan memperkasa tamadun.
Golongan ini tidak menggunakan perlembagaan atau akta berkaitan sebagai paksi penghujahan mereka. Golongan ini lebih gemar melakukan pendekatan konfrontasional.
Tidak pernah tercatat, emosi memperkasa sesuatu tamadun umat manusia.
Sebab itu dalam sesebuah negara diperlukan jaringan kerjasama sosial, sivik serta organisasi kemasyarakatan yang lebih waras, yang berhujah dan bertindak dengan akal dan fakta, untuk membuat masyarakat berfungi dengan lebih baik.
Individu dan organisasi yang bertanggungjawab mempunyai kebebasan untuk bersuara rasional dan memberi kritikan membina walaupun agak pedas.
Bagaimanapun kaedah yang intelektual dan ‘tenang' ini selalunya kurang disenangi oleh golongan yang suka membakar emosi, bersensasi dan konfrontasional.
Barometer tamadun sesebuah negara dan masyarakat dapat diukur melalui tenang atau tidaknya perjalanan sehari-hari masyarakatnya.
Jika masyarakat sering bergejolak semata-mata akibat pembakaran emosi, maka ia memberi petanda jauhnya dari semangat tamadun yang tinggi.
Akan tetapi individu, organisasi dan masyarakat seluruhnya berkemungkinan akan mencipta suatu gerakan kolektif secara besar-besaran, sekiranya timbul isu yang melibatkan kepentingan, tujuan serta nilai bersama.
Suatu ‘revolusi' terpaksa digerakkan bagi menumbangkan rejim yang menindas kepentingan, tujuan serta nilai murni rakyat yang mengharapkan kehidupan lebih baik sebagai petanda dekatnya dari semangat tamadun yang tinggi.
Negara-negara Arab dan beberapa negara sedang membangun di Asia dan Afrika sedang melalui lebuh raya perubahan ini.
Pemerintah dengan segala programnya adalah entiti yang berbeza dengan kumpulan yang berusaha membina masyarakat bertamadun - walaupun kadang-kadang terdapat titik pertemuan antara kedua-dua entiti ini.
Pendekatan politik pemerintah acap kali disandarkan pada kepentingan jangka pendek, sehingga boleh menjejaskan perancangan jangka panjang tamadun bangsanya.
Dalam situasi inilah entiti kumpulan yang berusaha membina masyarakat bertamadun melakukan semakan dan pembetulan, agar pelbagai aspek kehidupan masyarakat berfungsi dengan baik, teratur dan berkesan.
Tidak banyak pemerintah yang secara terbuka dan lapang dada menerima kritikan, walaupun kritikan yang membina.
Di negara yang masih jauh dari usaha pemerkasaan tamadun, pengkritik biasanya akan menerima nasib buruk, kerana banyak pihak yang beremosi mahu pengkritik itu menerima nasib buruknya, mengikut skrip mereka.
Pada hal jika menurut skrip proses ketamadunan, yang benar akan menang, dan yang emosional akan menerima nasib buruknya.
Dalam sesebuah masyarakat yang sedang membentuk serta memperkukuhkan tamadunnya, seperti Malaysia, sesuatu isu turut ditanggapi oleh sesetengah pihak dengan akal dan fakta yang berasas kerangka perlembagaan atau akta berkaitan, kerana inilah kaedah yang lama kelamaan akan memperkasa tamadun.
Akan tetapi sesetengah pihak akan menanggapi isu yang sama berasaskan emosi semata-mata, kerana emosi boleh menjadi ‘bahan bakar' bagi sesuatu tujuan tertentu, umpamanya untuk mengampu, untuk mendapat perhatian, atau untuk mendapat publisiti segera, bukan tujuan memperkasa tamadun.
Golongan ini tidak menggunakan perlembagaan atau akta berkaitan sebagai paksi penghujahan mereka. Golongan ini lebih gemar melakukan pendekatan konfrontasional.
Tidak pernah tercatat, emosi memperkasa sesuatu tamadun umat manusia.
Sebab itu dalam sesebuah negara diperlukan jaringan kerjasama sosial, sivik serta organisasi kemasyarakatan yang lebih waras, yang berhujah dan bertindak dengan akal dan fakta, untuk membuat masyarakat berfungi dengan lebih baik.
Individu dan organisasi yang bertanggungjawab mempunyai kebebasan untuk bersuara rasional dan memberi kritikan membina walaupun agak pedas.
Bagaimanapun kaedah yang intelektual dan ‘tenang' ini selalunya kurang disenangi oleh golongan yang suka membakar emosi, bersensasi dan konfrontasional.
Barometer tamadun sesebuah negara dan masyarakat dapat diukur melalui tenang atau tidaknya perjalanan sehari-hari masyarakatnya.
Jika masyarakat sering bergejolak semata-mata akibat pembakaran emosi, maka ia memberi petanda jauhnya dari semangat tamadun yang tinggi.
Akan tetapi individu, organisasi dan masyarakat seluruhnya berkemungkinan akan mencipta suatu gerakan kolektif secara besar-besaran, sekiranya timbul isu yang melibatkan kepentingan, tujuan serta nilai bersama.
Suatu ‘revolusi' terpaksa digerakkan bagi menumbangkan rejim yang menindas kepentingan, tujuan serta nilai murni rakyat yang mengharapkan kehidupan lebih baik sebagai petanda dekatnya dari semangat tamadun yang tinggi.
Negara-negara Arab dan beberapa negara sedang membangun di Asia dan Afrika sedang melalui lebuh raya perubahan ini.
Pemerintah dengan segala programnya adalah entiti yang berbeza dengan kumpulan yang berusaha membina masyarakat bertamadun - walaupun kadang-kadang terdapat titik pertemuan antara kedua-dua entiti ini.
Pendekatan politik pemerintah acap kali disandarkan pada kepentingan jangka pendek, sehingga boleh menjejaskan perancangan jangka panjang tamadun bangsanya.
Dalam situasi inilah entiti kumpulan yang berusaha membina masyarakat bertamadun melakukan semakan dan pembetulan, agar pelbagai aspek kehidupan masyarakat berfungsi dengan baik, teratur dan berkesan.
Tidak banyak pemerintah yang secara terbuka dan lapang dada menerima kritikan, walaupun kritikan yang membina.
Di negara yang masih jauh dari usaha pemerkasaan tamadun, pengkritik biasanya akan menerima nasib buruk, kerana banyak pihak yang beremosi mahu pengkritik itu menerima nasib buruknya, mengikut skrip mereka.
Pada hal jika menurut skrip proses ketamadunan, yang benar akan menang, dan yang emosional akan menerima nasib buruknya.
Komen Pembaca
- Raja Abdul Rahman · Petaling Jaya, MalaysiaAllah tidak menjadikan sesuatu dengan sia-sia.DilengkapNya manusia dengan emosi dan nafsu untuk membolehkan kita menikmati pembangunan dan kemajuan. DiturunkanNya Al-Qur'an sebagai panduan untuk kesejahteraan hidup. DiingatkanNya kita untuk memasuki Islam keseluruhannya. Masalahnya sebahagian dari kita memilih-milih mana yang kita mahu ikut dan itulah sebabnya keadaan bercelaru.Ayat pertama dalam Al-Qur'an minta kita membaca dan mencari ilmu pengetahuan.Allah suruh kita menggunakan akal dan berfikir serta mengamalkan kesabaran dan tidak terburu-buru membuat sesuatu.Allah tulus dan tiada yang tersorok. Contohnya dihukum potong tangan orang mencuri kerana diakhirat Allah kunci mulut kita dan membenarkan tangan dan kaki menjadi saksi. Manakan kita akan terlepas azab Allah jika tangan kita mensabitkan kesalahan kita mencuri.
Diperi...ntahNya kita membayar zakat untuk menolong orang yang susah. Seandainya tugas ini dilaksanakan dengan amanah dimana yang bertanggung jawab turun padang untuk mencari orang yang susah dan tidak menunggu di pejabat pasti berkurangan kejadian jenayah, gejala sosial buruk dan murtad dikalangan orang Islam. Sebaliknya menderulah orang bukan Islam masuk Islam.
Pada soalan mengapa sesetengah pemimpin berkesudahan hina ini mungkin disebabkan mereka pernah berlaku syirik dan dengan itu menjadi zalim dimana Allah sesatkan mereka. Ayat 29 surah Ar-Ruum Juz 21 menjelaskan perkara ini :-
" 29. Orang-orang zalim itu (tidak berfikir) bahkan menurut hawa nafsu mereka (melakukan syirik) dengan tidak berdasarkan pengetahuan. Maka tiada sesiapa yang dapat memberi pertunjuk kepada orang yang disesatkan oleh Allah (disebabkan bawaannya sendiri), dan tiada pula bagi mereka sesiapa yang dapat menolong melepaskan mereka dari azab."
Benar emosi dan hawa nafsu yang tiada dikawal mengikut panduan Al-Qur'an membawa kerosakan.Lihat seterusnya.. - Imran Rasid · KYUEMDi negara yang masih jauh dari usaha pemerkasaan tamadun, pengkritik biasanya akan menerima nasib buruk, kerana banyak pihak yang beremosi mahu pengkritik itu menerima nasib buruknya, mengikut skrip mereka..
- Abd Aziz Ishak · Ketua Pusat Sumber / Pensyarah at IPGM Pulau Pinang
- Zahman Za
Rakyat dalam sesebuah negara tanpa kira apa sistem pemerintahan sama ada bersistem Islam, demokrasi, sosialis, komunis adalah penguas tertinggi(bukan kerajaan, bukan parlimen).Kerajaan mahupun parlimen ada golongan kecil yang diberi amanah dan tanggungjawab mengurus negara(iairu mengurus hal kehidupan rakyat).Senang atau susah kehidupan sesebuah masyarakat dalam mana-mana negara bergantung kepada sejauhmana bijak cerdik atau betul salah urus/salah tadbir yang diamalkan oleh pengurus negara tersebut. Logikkah pengurus sesebuah negara ambil keputusan tembak/bunuh/tangkap/penjara dan diseksa atas alasan ganggu ursan pemerintahan.
Justeru, rakyat kena prihatin, ambil peduli terhadap segala keputusan yang dibuat/diputuskan sebagai dasar negara sama ada perkara kecil mahupun besar kerana ia beri kesan terhadap tamaddun sesebuah negara itu.
Rakyat yang berpeluang dalam sistem demokrasi berparlimen serta ada peti undi, maka berilah pula undi kepada kerajaan lain/baru untuk mengurus negara sebagaimana janji-janji yang mereka laung dalam manifestu parti.
Tiada pilihan lain kecuali undi Pakatandalam Rakyat(PR) dlm PRU13 pada tahun hadapan untuk rasai suatu suasana baru seperti yang ditunjuk sedikit dalam negeri-negeri bawah pimpinan Pakatan Rakyat. - Mohdzaki Halim · Top Commenter
No comments:
Post a Comment